CINIBA - Źródła elektroniczne

In order to personalize content, adjust and analyse ads, and provide safer experience, we use cookies. By using this website, you agree to the collection of information by us. The details can be found at: Privacy policy.
previous arrow
next arrow
Slider

Źródła elektroniczne

There is no translation available.

Informacja dotycząca publikowania w 2022 r.
Obecnie trwają rozmowy między ICM oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki w sprawie ustalenia budżetu i zasad dotyczących publikowania w otwartym dostępie. Więcej informacji na stronie Wirtualnej Biblioteki Nauki.

Elsevier
Springer
Science Advances
Scoap3
American Chemical Society
Cambridge University Press
Institute of Physics
Oxford University Press

Elsevier


Autorzy artykułów złożonych do czasopism wydawnictwa  Elsevier w 2022 r. mogą korzystać z opcji otwartego publikowania. Dotyczy to tylko dla artykułów, które zostały wysłane do recenzji w bieżącym roku kalendarzowym (2022) i zostały zaakceptowane do publikacji. Wydawnictwo Elsevier zdecydowało o utrzymaniu w 2022 r. działania programu publikowania otwartego bez opłaty za publikowanie dla autorów, pomimo że nie są jeszcze ustalone warunki finansowania przez MEiN, zakres licencji i pula artykułów w programie na 2022 r.

Wydawnictwo zapewniło, że w żadnym razie nie będzie oczekiwać refinansowania przez autorów lub instytucje, w których afiliowani są autorzy, artykułów opublikowanych w ramach tego programu, nawet gdyby nie doszło do podpisania nowej umowy krajowej.

Program A oferowany jest tylko dla artykułów, które zostały wysłane do recenzji w bieżącym roku kalendarzowym (2022) i zostały zaakceptowane do publikacji. Artykuły, które były wysłane do recenzji w 2021 r. i zaakceptowane w 2022 r., mogą być publikowane w modelu otwartym na koszt autora i ze zniżką (program B).


Program obejmuje 1777 czasopisma hybrydowe oraz gold open access Wydawnictwa Elsevier. Lista ta nie obejmuje niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego. Programy obejmują następujące typy artykułów: Case Reports, Data, Full Length Articles, Micro Articles, Software, Reviews, Replication Study, Short Communications, Short Surveys, Videos, Practice Guidelines i Protocols.

Autor korespondencyjny, którego artykuł został zrecenzowany i zaakceptowany do publikacji, otrzymuje od Elsevier link do formularza Rights and Access. Formularz służy do wyboru publikacji w modelu subskrypcyjnym lub otwartym (gold open access) oraz umożliwia skorzystanie z programu dla polskich autorów. W formularzu należy wskazać organizację, która powinna być zgodna z afiliacją lub jedną z afiliacji przypisanych do autora korespondencyjnego na stronie tytułowej artykułu. Jeśli organizacja, czasopismo oraz typ artykułu są objęte polskim programem, to formularz automatycznie wyświetli autorowi opcję publikacji otwartej finansowanej w całości w ramach programu. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie A na dany rok nie jest jeszcze wyczerpana, to formularz wyświetli opcję pełnego finansowania (Instrukcja).

Springer

W roku 2022 zaplanowana jest pula 1311 artykułów, lista czasopism biorących udział w programie w roku 2022 została zaktualizowana. Pełną informację dotyczącą programu można znaleźć w opisie programu publikowania Springer. Program obejmuje artykuły typu OriginalPaper, ReviewPaper, BriefCommunication oraz ContinuingEducation. Program nie obejmuje EditorialNotes, News, Letters.

Autor korespondencyjny otrzymuje email z wydawnictwa informujący o przyjęciu artykułu do publikacji. W e-mailu zawarty jest link do formularza internetowego MyPublication, który powinien zostać wypełniony przez autora korespondencyjnego. W pierwszej części formularza MyPublication autor korespondencyjny musi wskazać swoją afiliację (“Choose your affiliation”) na liście, która zawiera instytucje objęte umowami na publikowanie otwarte ze Springerem. Wybrana afiliacja musi być jedną z afiliacji autora podanych w artykule. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie na danych rok nie jest jeszcze wyczerpana, pojawi się informacja: “Special open access agreement” (Instrukcja). Więcej informacji na stronie na stronie Wirtualnej Biblioteki Nauki.



 

Science Advances

Program jest dodatkiem do licencji krajowej na dostęp do czaospisma Science w latach 2019-2021. Czasopismo Science działa wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, a do publikowania otwartego przeznaczone jest osobne czasopismo open-access Science Advances. Krajowa opłata licencyjna Science finansowana przez MNiSW pokrywa koszt publikacji w czasopiśmie Science Advances do 10 artykułów z Polski rocznie. Oferta przysługuje autorom korespondencyjnym afiliowanym w polskich instytucjach objętych licencją Science, którzy wskazali tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. Wydawnictwo samo identyfikuje takie artykuły, ale autorzy korespondencyjni, których artykuły zostały przyjęte do druku, mogą dodatkowo kontaktować się z ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w celu skorzystania z programu.

Scoap3

Sponsoring Consortium for Open Access Publishing in Particle Physics (SCOAP3) to międzynarodowe konsorcjum instytucji naukowych, agencji finansujących naukę oraz bibliotek z 27 krajów, koordynowane przez CERN, które od początku roku 2014 finansuje otwarte publikacje naukowe z zakresu fizyki cząstek. Obecnie konsorcjum posiada umowy z wydawcami na okres 2020-2022 obejmujące 3 czasopisma APS (finansowane częsciowo ze SCOAP3 oraz subskrypcji), 2 czasopisma Springer, 2 czasopisma Elsevier oraz po 1 czasopiśmie IOP, OUP i Uniwersytetu Jagiellońskiego, patrz scoap3.org. Czasopisma te są w całości lub w części finansowane ze środków SCOAP3. W czasopismach tych mogą publikować wszyscy naukowcy z krajów uczestniczących w konsorcjum i nie ponoszą za to żadnych opłat indywidualnych. W przygotowaniu SCOAP3 uczestniczyły polskie grupy badawcze tworzące krajowe konsorcjum „Polska Fizyka Cząstek”, którego koordynatotem jest IFJ PAN. ICM działając na wniosek tego konsorcjum oraz we współpracy z CERN wynegocjował obniżki kosztów licencji Elsevier, Springer, IOP oraz APS z tytułu zmiany modelu czasopism SCOAP3, podpisuje umowy z CERN (obecnie na lata 2020-2022) oraz finansuje składkę Polski na program ze środków MNiSW w ramach WBN.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACS 2020-2022

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje wszystkie czasopisma z kolekcji ACS Web Editions, w tym czasopismo otwarte Central Science i Omega oraz pozostałe 59 czasopism hybrydowych. Program obejmuje wszystkie typy artykułów za wyjątkiem: Additions and Corrections, Expressions of Concern, Retraction, In This Issue, Introducing our Authors. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku (uwaga: decyduje data “Manuscript Acceptance Date” określana czasem w artykułach jako “Revised”). W 2020 r. dostępna była pula 300 artykułów wyczerpana 9.12.2020. W roku 2021 dostępna jest pula 324 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji.

Autorzy, którzy wysyłają artykuły do recenzji w czasopiśmie ACS, powinni zwrócić uwagę, że na tym etapie (“online manuscript submission process”) wypełniają formularz on-line, w którym powinni wybrać swoją afiliację z listy instytucji. Zalecane jest także, ale nie obowiązkowe, podanie adresu email z domeny tej instytucji. Po zaakceptowaniu artykułu do publikacji autor wypełnia formularz Journal Publishing Agreement (JPA). Formularz automatycznie rozpoznaje na podstawie wcześniej wskazanej afiliacji, czy artykuł jest uprawniony do programu i oferuje autorowi publikację OA w ramach programu z zachowaniem praw autorskich. Autor może także zrezygnować z praw autorskich, co nie wyklucza z programu, ale nie jest rekomendowane przez ICM, lub wybrać publikację w modelu tradycyjnym. W przypadku wyboru przez autora publikacji OA, system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. załączając aktywny link DOI do artykułu, a jeśli ten link nie jest aktywny, to stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w ACS pod adresem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej CUP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 376 otwartych i hybrydowych czasopism CUP, ale autor z danej instytucji jest uprawniony do bezpłatnego publikowania otwartego tylko w czasopismach z tej kolekcji, którą subskrybuje ta instytucja, patrz spis czasopism w kolekcjach z informacją o dostępności w programie. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w biążacym roku. W 2020 r. zostało opublikowane ok. 48 artykułów (lista nie jest jeszcze zamknięta), a w 2021 r. dostępna jest pula ok. 110 artykułów, co zależy od ostatecznej liczby uczestników i ich subskrypcji i zostanie sprecyzowane w momencie podpisaniu nowych umów na 2021 r.

Autorzy korespondencyjni, którzy wysyłają artykuł do recenzji, powinni wykazać swoją przynależność instytucjonalną, np. podając swój identyfikator Orcid. Zalecane jest także korzystanie z emaila instytucjonalnego, co ułatwi identyfikakcję instytucji autora. Po recenzjach oraz po zaakceptowaniu artykułu przez zespół redakcyjny czasopisma, autor otrzyma wiadomość email wraz z linkiem do strony danego czasopisma, na której znajdują się formularze niezbędne do przygotowania umowy licencyjnej. Autor, który chce opublikować artykuł otwarty, powinien wybrać jeden z dwu formularzy w sekcji „Open Access Articles” oraz wybrać wersję licencji Creative Commons. Wybór formularza zależy od tego, czy właścicielem praw autorskich danej publikacji jest autor/autorzy publikacji, czy też jego/ich pracodawcy. Po wypełnieniu i złożeniu formularza przez autora, artykuł jest kierowany do zatwierdzenia publikacji w ramach programu przez koordynatora, a po zakończeniu procesu autor otrzyma wiadomość email z potwierdzeniem, że artykuł zostanie opublikowany w otwartym dostępie. Cały proces opisany jest krok po kroku w przewodniku „Step-by-step guide to publishing Open Access in Cambridge Journals”.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IOP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum IOP. Program obejmuje 42 hybrydowe czasopisma IOP oraz typy publikacji: research paper, special issue paper, letter. Program pozwala na publikację na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. zostało opublikowane 58 z puli 60 artykułów, a w 2021 r. dostępna jest ponownie pula 60 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji.

IOP rozpoznaje artykuły uprawnione do programu na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego w formularzu przy wysyłaniu manuskryptu do czasopisma. W ramach nowego systemu wprowadzonego przez IOP w 2021 r. autor wypełnia dodatkowy formularz w trakcie recenzji albo zaraz po akcpetacji artykułu. W tym formularzu autor ma możliwość wyboru publikacji OA w ramach programu i z zachowaniem praw autorskich. W przypadku takiego wyboru system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy wraz z akceptacją artykułu nie dostaną propozycji publikacji OA w ramach programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. załączając stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Dostępna jest także broszura o porgramie przygotowana przez wydawcę oraz informacja o programie na stronie wydawcy.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej OUP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum OUP, które dodatkowo zgłosiły się do programu publikowania. Program obejmuje 348 czasopism hybrydowych OUP (uwaga: lista zawiera również czasopisma, które nie są włączone do programu, patrz opis w 4. kolumnie). Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów OA przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. pula artykułów wynosiła 204, z czego wykorzystano 30 plus artykuły, które są jeszcze w trakcie retroaktywacji (pełna liczba zostanie podana w późniejszym terminie). W 2021 r. pula będzie wynosiła 100 artykułów. Pula ta nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności zgłoszeń dokonywanych przez autorów po przyjęciu artykułów do publikacji.

Autor artykułu zaakceptowanego do publikacji powinień wypełnić formularz on-line zgodnie ze wskazówkami na zawartymi w Instrukcji. Autor korespondencyjny powinien posługiwać się adresem email z domeny instytucji uczestniczącej w programie, co gwarantuje, że system automatycznie prześle zapytanie o weryfikację artykułu do administratora konsorjcum. Autor posługujący się emailem spoza domeny instytucji po otrzymaniu akceptacji artykułu od redakcji powinien dodatkowo skontaktować się z koordynatorem. Koordynatorem licencji i programu OUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Dostępna jest także informacja o konsorcjum na stronie wydawcy.

There is no translation available.

Tytuł opisu
Wkład działalności naukowej
Dowody działalności naukowej
Charakterystyka wpływu społecznego
Dowody wpływu społecznego
Uzasadnienie interdyscyplinarności działalności naukowej

 

Tytuł opisu

Tytuł podobnie jak w artykule, musi być informatywny i zachęcający do czytania.

Nie może to być wymienienie w punktach różnych form działalności (typu: udział w spotkaniu, wygłoszenie wykładu itp.) W opisie wpływu można uwzględnić kilka różnych związanych ze sobą wydarzeń, ale tytuł musi być wspólny.

Słowa klucze do wykorzystania w tytułach:

  • zastosowanie
  • wykorzystanie
  • zwiększanie (np. świadomości)
  • wzmacnianie (tożsamości)
  • wpływ
  • promowanie
  • inspirowanie

Przykładowe tytuły z REF 2014:

  • Wzmacnianie tożsamości regionalnej i świadomości społecznej na temat dziedzictwa kulturowego poprzez średniowieczne badania rękopisów.
  • Przesąd, gotycka magia i forma kultury: wpływ na życie kulturalne i dyskurs publiczny.
  • Rozwój nowych strategii i wartości dla zachowania, ochrony i prezentacji dziedzictwa kulturowego.
  • Program Exeter dla twórczego pisania i sztuki: tworzenie, inspirowanie i wspieranie nowych form wypowiedzi literackiej.
  • Anne Clifford: podnoszenie świadomości dziedzictwa kulturowego.
  • Genialne kobiety: XVIII-wieczna wystawa Bluestockings w National Portrait Gallery, od marca do czerwca 2008 r.
  • Od strony do sceny: edycja dwóch sztuk Szekspira do użytku w teatrze.
  • Eksponowanie kultur: badania renesansu i jego wpływ na muzea i galerie.
  • Publiczne rozumienie poezji

Wkład działalności naukowej

Co powinno się znaleźć:

  • Charakterystyka działalności prowadzonej w podmiocie (dyscyplinie).
  • Nazwiska pracowników, którzy byli zaangażowani w prowadzenie działalności z tego zakresu. Wszystkie te osoby powinny być autorami publikacji podanymi w „Dowodach wpływu działalności naukowej”.
  • Opisanie rezultatu tej działalności (z powołaniem na wszystkie dowodu wypływu).


Podajemy maksymalnie 5 referencji do dokumentów lub publikacji z lat 1996–2020 ze wskazaniem głównych autorów, którzy byli pracownikami ewaluowanego podmiotu zgłaszającego opis wpływu, oraz okresu prowadzenia działalności naukowej, której wynikami są wskazywane dowody wkładu działalności naukowej.

Dowody wkładu działalności naukowej

Co powinno się znaleźć:

  • opisy bibliograficzne publikacji naukowych z lat 1996–2020 (starsze publikacje można wskazać o ile skutek prowadzonych wówczas badań, czyli wpływ społeczny, miał miejsce w latach 2017–2020)
  • maksymalnie można podać 5 publikacji
  • autorzy muszą być pracownikami ewaluowanego podmiotu (wymienieni w punkcie wyżej)
  • w odniesieniu do autorów należy podać okres prowadzenia działalności naukowej

Charakterystyka wpływu społecznego

Co powinno się znaleźć:

  • Związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy prowadzoną działalnością naukową a deklarowanym wpływem społecznym.
  • grupa beneficjentów, która skorzystała z wyników badań;
  • zasięg wpływu społecznego czyli jakie są społeczne, ekonomiczne, środowiskowe lub kulturowe korzyści z badań i odkryć naukowych;
  • konkretne obszary działalności oraz tego które z nich przyczyniły się do zaistnienia wpływu społecznego;
  • zmiany jakie zaszły (w obszarze prawa, kultury, edukacji itp.) i kto konkretnie (grupy, organizacje) z nich skorzystał;
  • zasięg wpływu społecznego, czyli jakie są społeczne, ekonomiczne, środowiskowe lub kulturowe korzyści z badań i odkryć naukowych;

Wszystkie te elementy powinny zostać poparte konkretnymi danymi i dowodami wpływu, np. nie wystarczy napisać, że dane są dostępne w internecie, więc zjawisko ma zasięg międzynarodowy. Takie stwierdzenie trzeba podeprzeć twardymi danymi, np. statystykami z Google Analytics. Zasięg należy rozpatrywać nie tyle w sensie geograficznym, co raczej w kontekście tego na ile kompletnie obejmuje zjawisko, którego dotyczy.

Przykłady z opisów:  cykl audycji radiowych, edycja źródeł (ułatwienie zrozumienia tekstów, przybliżenie autora zapomnianego), adaptacje, wprowadzenie nowego kursu akademickiego, cykle wykładów dla uczniów,  bazy danych, przygotowanie słownika, encyklopedii, badania nad pisarzem/poetą nieznanym (mało znanym), przygotowanie strony internetowej z informacjami (tekstami) użytecznymi dla jakiejś grupy społecznej (np. uczniów), przygotowanie specjalnych materiałów na użytek edukacji, organizacja wystawy, organizacja festiwalu.

Dowody wpływu społecznego

Podajemy (maksymalnie 5 dowodów z lat 2017-2020) wraz z datą powstania dowodu

Przykłady dowodów wpływu społecznego np.:

  • informacja o liczbie osób, które wzięły udział w danym wydarzeniu;
  • informacja o oglądalności / słuchalności – na podstawie mediów badających liczbę widzów / słuchaczy;
  • informacja o nakładzie książki (świadczącym o tym, że książka nie trafiła tylko do wąskiego kręgu badaczy, ale że trafiła „pod strzechy”);
  • informacja o nakładzie gazety, w którym ukazał się tekst;
  • wpisy i recenzje blogerów;
  • recenzje w prasie;
  • korespondencja od widzów i słuchaczy;
  • wzmianki w lokalnych i ogólnopolskich mediach;
  • statystyki ze stron internetowych;
  • informacja o tłumaczeniach na inne języki;
  • relacje z publicznych debat (np. na targach książki);
  • nominacje do nagrody;
  • inicjatywa przywracająca pamięć o kimś (np. społeczna zbiórka na renowację zniszczonego grobu);
  • wzrost liczby członków towarzystwa zajmującego się pisarzem/poetą;
  • liczba rekordów w bazie ;
  • liczba przygotowanych (udostępnionych) tekstów;
  • liczba zeskanowanych stron;
  • podziękowania;
  • certyfikaty;
  • cytowania w innych dokumentach, raportach.
Wszystkie dowody wpływu trzeba zapisać w postaci tekstów (PDF), zrzutów ekranu ze stron internetowych (np. komentarze czy recenzje), nagrań audio i/lub wideo, kopii dokumentów, emaili itp. Dokumenty powinny mieć podaną datę. Należy również zwrócić uwagę na wiarygodność tych dokumentów.

Uzasadnienie interdyscyplinarności działalności naukowej o przełomowym znaczeniu dla rozwoju nauki

Należy scharakteryzować, na czym polegała interdyscyplinarność działalności naukowej oraz w jakim sensie ewaluowany podmiot uznaje wyniki swoich badań za przełomowe. Należy wyjaśnić, jaki był wkład pracowników reprezentujących inne dyscypliny naukowe lub artystyczne oraz jakie korzyści wyniknęły ze współpracy. O przełomowości mogą świadczyć odpowiednio wysokie wskaźniki bibliometryczne publikacji podanych jako dowody wkładu działalności naukowej lub też znaczące cytowania, jednoznacznie wskazujące na powyższe dowody wkładu działalności naukowej. O przełomowości dzieł artystycznych mogą świadczyć nawiązania innych znaczących artystów do dzieła lub skala jego rozpowszechnienia.
There is no translation available.

Academic Research Source eBooks: wejście do bazyTryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

Academic Research Source eBooks: wejście do bazy

 

Pełnotekstowa interdyscyplinarna baza danych. W ramach prenumeraty pracownicy i studenci Uniwersytetu Śląskiego mają dostęp do ok. 200 tys. książek. Tematyka bazy obejmuje między innymi: nauki medyczne, nauki przyrodnicze, psychologię, nauki humanistyczne, nauki stosowane, nauki społeczne, edukację, matematykę, pomoce w nauce języków, słowniki i leksykony, nauki polityczne, ochronę środowiska, prawo, krytykę literacką, biznes i ekonomię, chemię, informatykę, inżynierię i wiele innych.

Korzystanie z baz EBSCO - film instruktażowy
There is no translation available.

Przygotowałeś tekst? Nie wiesz gdzie warto go opublikować? Boisz się trafić na predatory journal?

Zapraszamy do skorzystania z polecanych narządzi. Poniżej proponujemy serwisy, które ułatwią odszukanie czasopism publikujących daną tematykę.


JournalFinder (Elsevier)
- wyszukiwanie wśród czasopism wydawanych przez tego wydawcę. Baza proponuje nie tylko tytuły, ale też  informację o wskaźnikach bibliometrycznych (CiteScore, Impact factor), średni czas oczekiwania na akceptację czy odsetek odrzuceń.


Springer Journal Suggester - obejmuje wyszukiwanie wśród czasopism wydawnictwa Springer. Oprócz tytułów czasopism pojawia się także informacja o wskaźniku Impact factor, modelu publikacyjnym (open access, subskrypcyjny), średni czas oczekiwania na decyzję, odsetek odrzuceń.


Wiley Journal Finder  - wyszukiwanie czasopism wydawnictwa Wiley. Podaje informację o wskaźniku Impact factor, ranking wg kategorii tematycznej Web of Science, modek udostępniania czasopisma.

JournalGuide - wyszukiwanie wśród czasopism recenzowanych z całego świata.


Master Journal List - narzędzie to wyszukuje najbardziej pasujące czasopisma wśród czasopism indeksowanych w bazie Web of Science Core Collection. Aby skorzystać zMaster Journal List, należy założyć bezpełatne konto.

Po wyszukaniu i przygotowaniu sobie wstępnej liczby czasopism potrzebna jeszcze będzie informacja o liczbie punktów wg ostatniego wykazu. Polecamy skorzystanie z wykazu czasopism punktowanych lub wyszukiwarek czasopism punktowanych, np. https://wykazy.net.pl/

There is no translation available.

Open access

Open Access - to wolny, bezpłatny, ale także powszechny, trwały i szybki dostęp do publikacji elektronicznych o treściach naukowych i edukacyjnych. Publikacja oznaczona jako open access to taka, która jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych bez opłat, logowania oraz barier technicznych (np. konieczności zainstalowania płatnego oprogramowania koniecznego do otwarcia). Publikacja open access oznacza, że każdy kto ma dostęp do Internetu może ją swobodnie czytać, kopiować, drukować i wykorzystywać do celów naukowo-dydaktycznych.

Istnieją dwa główne modele ruchu Open Access:

Czasopisma otwarte – tzw. złota droga (gold road). Publikowanie artykułów w naukowych, recenzowanych czasopismach z otwartym dostępem. Koszty publikacji ponosi autor lub instytucja finansująca jego badania. Wykaz otwartych czasopism można znaleźć w bazie DOAJ (Directory of Open Access Journals) lub w innych źródłach (zob. Wyszukiwanie otwartych czasopism).

Repozytoria – tzw. zielona droga (green road). Archiwizacja kopii własnej pracy w otwartych archiwach. Wśród repozytoriów wyróżnić można instytucjonalne (ReBUŚ - Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego) lub dziedzinowe.


There is no translation available.

Atla Religion Database with Atla Serials PLUS wejście do bazyTryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

Atla Religion Database with Atla Serials PLUS wejście do bazy

 

Atla Religion Database to bibliograficzna baza danych tworzona przez the American Theological Library Association z zakresu teologii i religioznawstwa. Obejmuje takie zagadnienia jak: Biblia, archeologia i antyki; kultura ludzka i społeczeństwo; religie świata i religioznawstwo; historia kościoła, misje i ekumenizm; duszpasterstwo; teologia, filozofia i etyka i inne. Indeksuje ponad 2400 czasopism (w tym prawie 1100 na bieżąco), a także monografie i eseje. Prenumerowana przez UŚ wersja bazy zawiera publikacje pełnotekstowe. Są to artykuły pochodzące z ponad 500 czasopism.

Jak korzystać z baz na platformie EbscoHost - film instruktażowy
There is no translation available.

Darts-ipTryb dostępu: Online Biblioteka Prawnicza UŚ

Darts-ip jest największą, globalną bazą danych orzecznictwa własności intelektualnej zarówno w ramach jurysdykcji krajowych, unijnej, jak i światowych. Korzystanie z bazy możliwe jest tylko z komputerów zlokalizowanych w Bibliotece Prawniczej UŚ i wymaga założenia indywidualnego konta. Do rejestracji konieczny jest adres emailowy z domeny us.edu.pl oraz przesłanie prośby o aktywację do dr Marty Kunickiej (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).



There is no translation available.

Sage JournalsTryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

Sage Journals to jeden z ważniejszych serwisów czasopism pełnotekstowych (zwłaszcza dla nauk społecznych i humanistycznych). W ramach prenumeraty dostępna jest kolekcja z zakresu humanistyki i nauk społecznych obejmująca ok. 800 periodyków z dostępem od 1999 roku.


Korzystanie z bazy - film instruktażowy

Link do szkolenia pt.: Choosing the right journal for your research article.
Dydaktyczna biblioteka cyfrowa UŚThe library has activated a digital didactic library of the University of Silesia which contains materials available for remote learning. In digital library you can find full texts of publications according to requests submitted by the university staff conducting classes.

To order materials, please complete the form (for each publication separately). Orders can be submitted by academic teachers of the University of Silesia. Requestor receives an e-mail with information about whether material is available and where. The digital copies of materials will be available to each student and teacher of the University of Silesia who has an library account. Teacher only sends students a link to the digital library  http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm3s008c.han.bg.us.edu.pl/dlibra

For using subscribed databases and resources in digital didactic library of the University of Silesia users need active library account in a library system (Integro). Authorization happens through the HAN system. Please enter the same login (PESEL or account number) and password as in the library system (Integro online catalog). The databases can be used by employees, retired employees of the University of Silesia and also students of all degrees and students of postgraduate studies at the University of Silesia.

There is no translation available.

Academic Research Source eJournals: wejście do bazyTryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

Academic Research Source eJournals: wejście do bazy

 

Pełnotekstowa interdyscyplinarna baza danych. Indeksuje ok. 5 tys. czasopism, w tym 370 czasopism polskich.

Korzystanie z bazy Academic Research Source eJournals - film instruktażowy