Przewodnik
[opis]: poniżej zamieszczony został film zatytułowany „WDA Szkolenie dotyczące obsługi biblioteki. Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka – CINiBA” z materiałami poświęconymi korzystaniu z Centrum. Film zrealizował Centrum Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Jak zapisać się do CINiB-y?
Warunkiem wypożyczenia książki jest posiadanie konta bibliotecznego. Jeśli nie posiadasz konta, możliwe jest zdalne zapisanie się do książnicy. Aby dokonać rejestracji, należy przejść do strony „Rejestracja czytelnika” (https://integro.ciniba.edu.pl/integro/registration) i wypełnić formularz. Po przesłaniu formularza trzeba: aktywować konto bezpośrednio w wypożyczalni – pamiętaj o zabraniu ze sobą legitymacji studenckiej oraz tradycyjnego indeksu, jeśli uczelnia go wydaje lub aktywować konto mailowo: na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. proszę wysłać prośbę o zdalne aktywowanie konta i poczekać na potwierdzenie. Po jego uzyskaniu można korzystać ze zdalnych usług biblioteki. Podczas wizyty w bibliotece należy udać się do wypożyczalni, zabierając ze sobą legitymację studencką oraz tradycyjny indeks, jeśli uczelnia go wydaje.
Jak wejść do katalogu INTEGRO?
W menu bocznym strony www.ciniba.edu.pl wybierz opcję „Katalogi”, po rozwinięciu strony wybierz opcję „Katalog elektroniczny UŚ i UE (INTEGRO) – wejście” lub na stronie głównej www.ciniba.edu.pl wejdź bezpośrednio do katalogu poprzez wpisanie danych w polu „Szukana fraza”. Aby dostać się na swoje konto biblioteczne zaloguj się poprzez numer ID czytelnika lub adres e-mail przypisany do konta.
Jak dotrzeć do interesującej nas książki?
W katalogu INTEGRO wybierz kategorię wyszukiwania, korzystając ze spisu zamieszczonego w opcji „Wszystkie pola”. Po wyszukaniu publikacji należy przejść do treści znajdujących się pod nazwą „Dokumenty przeznaczone do wypożyczania” oraz „Dokumenty przeznaczone do korzystania na miejscu”. Jeśli publikacja znajduje się w strefie wolnego dostępu, sygnatura książki wskaże jej lokalizację. Będzie można skorzystać z książki na miejscu lub ją wypożyczyć. Jeśli na półce w przestrzeni wolnego dostępu znajdziesz książkę oznaczoną czerwoną kropką, jest ona przeznaczona wyłącznie do korzystania na miejscu. Jeśli informacje zawarte w katalogu wskazują, że publikacja znajduje się w magazynie, można ją zamówić poprzez swoje konto biblioteczne i odebrać w wypożyczalni po otrzymaniu stosownego komunikatu. Jeśli informacje wskazują, że publikacja mieści się w oddziale specjalistycznym biblioteki, po jej odbiór należy udać się do odpowiedniej agendy.
Jak oznaczone są książki w strefie wolnego dostępu?
Czerwona kropka umiejscowiona na grzbiecie oznacza, że książka jest przeznaczona do korzystania na miejscu. Kolor paska umiejscowionego na grzbiecie oznacza dziedzinę, do której przynależy publikacja. Naklejka umiejscowiona na grzbiecie zawiera sygnaturę książki (symbol działu, dane publikacji, numer inwentarzowy).
Gdzie znajdę szczegółowe informacje o moim koncie czytelniczym?
Aby znaleźć szczegółowe informacje o swoim koncie czytelniczym, należy w górnej części strony wybrać opcję „ID – Konto użytkownika”. Po jej wybraniu w lewym bocznym menu ukaże się panel czytelnika. Aby uzyskać dostęp do danych, trzeba wpisać hasło w rubrykę, która wyświetli się po przejściu do konkretnej kategorii informacji. Można tam znaleźć między innymi informacje o wypożyczonych książkach, materiałach do korzystania na miejscu, etapie realizacji zamówienia.
Jak dokonać rezerwacji publikacji?
Jeśli wszystkie egzemplarze potrzebnej książki są wypożyczone, ponad ich listą znajdziesz opcję „Zarezerwuj”.
Gdzie znajdę informacje na temat opłat za nieterminowy zwrot dokumentów?
Przejdź do wspomnianego wyżej panelu czytelnika, a następnie wybierz opcję „Opłaty”. Znajdują się tam informacje o uregulowanych wpłatach, jak i tych oczekujących na płatność. Płatności można regulować elektronicznie.
Jak zaproponować zakup książki?
Jeśli w zbiorach nie posiadamy interesującej Cię publikacji, możesz zaproponować jej zakup. Należy przejść do wspomnianego wyżej panelu czytelnika, a następnie wybrać opcję „Propozycje zakupu”. Wyświetli się wówczas formularz zgłoszenia zamówienia, który trzeba wypełnić i przesłać poprzez opcję „Zgłoś nowy zakup”.
Registration form for new readers - only for the readers that have not been previously registered in library of the US or the UE.
Registration and a library card
-
Who can borrow the library materials?
-
Tripartite agreements
-
How to register?
-
What documents are required to register in the Library?
-
What document serves as a library card?
-
Guest card
Borrowing
-
How to borrow and return a book?
-
How to borrow a book from free access or self-borrowing (Selfcheck)?
-
How many books and for how long can be borrowed?
-
Borrowings "for the night" and "for weekend"
-
What cannot be borrowed?
-
How a library account can be cancelled and how to settle a circulation card?
Interlibrary Loan
Contact: e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., phone 32 786 5123, 32 786 5124
Interlibrary loan imports from other Polish and foreign libraries books, magazines, articles copies and other materials, which are not in the collections of the US or the UE library, or any other library in Katowice.
The Interlibrary loan can be used by:
- staff and retired employees of the US and the UE,
- students of the US and the UE writing theses and in justified cases, other students with the written support of a tutor,
- PhD students and post-graduate students of the US and the EU,
- other PhD students affiliated with the university supervisor or persons having PhD programme in the US and the EU (such readers are required to create a deposit account in CINiBA).
Orders issued should include detailed bibliographic data of the demanded materials and the ordering person’s personal details (name, e-mail and phone number). Orders can be issued by e-mail (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.), in person at the interlibrary loan or at the reference desk, level 0.
Libraries are responsible for all imported materials, therefore the materials can be used only within CINiBA premises and with obedience of the return date set by the lending library (except for photocopies). An application for any extension of the return date the reader should issue to the interlibrary loan before it expires.
Cancellation of the account can be done after satisfaction of liabilities in respect of all the libraries in the integrated library-information system. The basis of cancellation of the account is:
- In the case of employees – circulation card;
- In the case of students and PhD students - index with a confirmation of books return from libraries, which stamps appear in it (if the university issues traditional indexes) and circulation card issued by the Dean's Office;
- In the case of postgraduate students - the student card confirming the return of books from libraries, which stamps appear in it or an identity document;
- In the case of readers with a deposit account - identity card and confirmation of introducing the deposit. No interest rate applies to deposits.
In case of failure to meet the deadline for returning the borrowed documents, a penalty is charged in the amount specified in the price list of fees in the library and information system the Library of the University of Silesia and the Main Library of the University of Economics in Katowice. The fees can be paid:
- directly in the lending desk
- through the PayU system (this option is available after logging in, in the "User account" tab, in the "Fees - unsettled" section)
- by bank transfer to the account: EN 41 1050 1214 1000 0024 1575 8180
The title of the payment should include: penalty for late return, the name of the reader. Without this information it will not be possible to identify the payment.
It is also necessary to send a bank transfer confirmation to: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. or to deliver a bank confirmation to the CINiBA lending desk.
The book can be self-renewed by a reader if:
- the date of the return has not expired for any of the books borrowed,
- no copy of that particular edition has been reserved by another reader,
- the book has not been renewed at the circulation desk,
- book has not been previously renewed 3 times.
Caution! Each book can be renewed up to 3 times. Therefore, in order to maximise the rental period it is the best to prolong the book immediately before the due date.
To self-renew a book, a reader should:
- Log into a library account, the icon is in the top bar of the catalogue windows
- Click the “renewable items” bookmark (in this case you have to wait, because the data may download slowly), a list of books that can be renewed is shown,
- Click the “renew” button by the book we want to extend the rental period - the system asks for confirmation
- If we click the “YES” button, description of the book appears – with a new date of the return indicating that the renewal is successful
- prints published before 1950,
- special collections, rare and valuable works,
- works which can be found in the reference collections in the reading rooms,
- materials in poor condition,
- works borrowed from other Polish and foreign libraries,
- newspapers and magazines
- other documents, which are exclusively for use on-site or have "Available on-site only (free access)" status.
Books with the "available on-site only (free access)" or “available on-site only” status may be, in justified cases, borrowed for the night or for a weekend. Recognition of justification is left to discretion of the librarian.
- borrowing "for the night" - no more than two volumes, not earlier than one hour before CINiBA closing time. The materials must be returned by 10.00 am on the next working day,
- "for weekend" - no more than three volumes; materials can be borrowed on CINiBA last day of work before the break, but not earlier than one hour before closing. The materials must be returned by 10.00 am on the first day of CINiBA work after the break.
- Researchers and teaching staff of the US and the UE - 50 volumes for 16 weeks;
- Other employees of the US and the UE - 25 volumes for 8 weeks;
- Students of the US and the EU - 25 volumes for 8 weeks;
- PhD students of the US and the EU - 30 volumes for 8 weeks;
- Students of the Silesian International Business School - 15 volumes for 8 weeks;
- Post-graduate students of the US and the UE - 10 volumes for 8 weeks;
- Students, PhD students and post-graduate students of other universities (based on tripartite agreements with the US and UE) and retired employees of the US and the EU - 5 volumes for 8 weeks;
- Other readers (deposit accounts) - 3 volumes for 4 weeks.
For books located in open storehouses (so called free access) readers do not send any orders. It is enough to:
- select the volume on the shelf (no red dot),
- then to self register books on the account using special devices (self-borrowing device, called selfcheck) or to use traditional circulation desk, which is located on level 0.
- attention! A reader does not have an option to borrow two identical editions of the same title.
Books from open space can be ordered during closing hours of the library, i.e. from Monday to Saturday from 8.00 p.m. to 7.00 a.m. next day, on Sundays and on holidays. Ordered publications should be collected from Lending Desk within 7 days (if books are not collected within this period, reader's account will be blocked for a period of 14 days). Books available only on site are excluded from ordering.
For books stored in closed storehouses
Books stored in closed storehouses are ordered with use of the computer catalogue available 24 hours a day and should be collected at the circulation desk within 7 days (in the case of failure to report at that time for the materials ordered, the reader's account is blocked for a period of 14 days).
Return of borrowed works can be made:
- through a drop box located outside the building, available 24 hours a day; Attention! To use the drop box, a student ID card or an employee card activated as a library card is required. Activation can be made at the circulation desk on level 0. The drop box will not accept books from blocked accounts and books for which the return date has expired.
- at the circulation desk, level 0, Monday to Saturday: 8.00 am - 8.00 pm.